Drivrem

Här hittar du drivremmar till din bil!
Grid
sort-descending

Vad är drivrem på en bil?

Drivremmen, även känd som serpentinremmen, håller motorn igång smidigt. Vissa fordon använder ett system med dubbla bälten, men de flesta moderna bilar har ett enda bälte. Det är ett förstärkt gummibälte som levererar kraft till AC, kylsystem, servostyrning och generator när fordonet körs. Det är med andra ord en viktig del av motorn som ser till att diverse funktioner fungerar som de ska.

När ska man byta drivrem?

Alla drivremmar är inte likadana, men som tumregel brukar man säga att livslängden brukar vara 80 000 kilometer eller 25 000 timmar i drift, vilket av de som kommer först. Detta kan dock påverkas av saker som kvaliteten på drivremmen, om den är korrekt installerad och hur bilen underhålls.

Du kan hålla koll på om det är dags att byta drivrem genom att göra en visuell inspektion, om du ser några sprickor alls på drivremmen så är det en bra idé att byta den direkt då den annars kan gå av när som helst. Du kan även försöka att trycka på drivremmen med ett finger för att se om den har korrekt spänning, den bör inte böjas mer än 2 cm.

Hur byter man drivrem?

Anteckna den aktuella dekalen på bältet - du behöver hänvisa till detta när du lägger till den nya. Om det inte redan finns en ritning där, rita en själv.

Ta bort bältet med hjälp av drivremsverktyget för att rotera spännaren för att ta bort spänningen från bältet. Det ska då vara lätt att ta bort. Lossa långsamt spännaren när remmen är av.

Med hjälp av drivremsverktyget kan du sedan dra det nya bältet runt den bältesbana som du antecknade tidigare. Remmen kommer vanligtvis att behöva gå först runt vevaxelns remskiva, och sedan de räfflade. Avsluta jobbet genom att skjuta in remmen i en rundad, oräfflade, slät rulle.

Se till att remmen är i linje med remskivorna och att den följer rätt väg. När detta är fallet kan du sakta lossa spännaren.