Hur länge håller bromsskivor - när måste man byta bromsskivor?
Frambromsskivorna varar i allmänhet mellan 5000 och 7000 mil, medan bakbromsskivorna kan hålla mellan 7000 och 10 000 mil.
Genomsnittslivslängden för bromsskivor varierar beroende på bilens användning och körstil. Frambromsskivorna har en tendens att slitas ut snabbare än bakbromsskivorna på grund av den högre belastningen de utsätts för under inbromsning.
Det är dock viktigt att regelbundet kontrollera bromsskivornas skick, eftersom hård körning, frekvent användning i bergsterräng eller stadskörning kan minska deras livslängd avsevärt.
Byta bromsskivor pris - vad kostar det att byta bromsskivor?
- Pris per bromsskiva: Priset på bromsskivorna själva ligger vanligtvis mellan 600 till 900 kr per styck.
- Total Kostnad: Att byta alla fyra bromsskivor kan kosta mellan 2 400 till 4 000 kr, beroende på bilmodell och skivornas kvalitet.
- DIY Sparande: Att utföra bytet själv kan spara arbetskostnader. För en detaljerad DIY-guide, besök Så byter du bromsskivor - Steg för steg
Måste man byta bromsskivor när man byter bromsbelägg?
- Rekommendation: Även om det inte alltid är nödvändigt, rekommenderas ofta att bromsskivor och bromsbelägg byts samtidigt.
- Slitageförhållande: Bromsbelägg kan generellt bytas tre gånger före behovet av att byta bromsskivorna uppstår, beroende på slitage och användning.
Det är inte alltid nödvändigt att byta bromsskivorna samtidigt som bromsbeläggen, men det rekommenderas ofta för att uppnå bästa möjliga bromsprestanda. Bromsbeläggen och bromsskivorna slits i takt med varandra, och att byta båda samtidigt kan förebygga ojämn slitage och säkerställa att bromssystemet fungerar optimalt. En allmän rekommendation är att bromsbeläggen kan bytas tre gånger innan det blir nödvändigt att byta bromsskivorna, men detta varierar beroende på användning och slitage.
Hur ser man om bromsskivorna är slitna?
Det finns flera tecken på att bromsskivorna behöver bytas ut:
- Visuella Indikatorer: Djupa spår eller grovor, synliga sprickor, och ojämnt slitage är tydliga tecken.
- Känslomässiga Indikatorer: Vibrationer i bromspedalen eller styrning, samt ökade bromssträckor, indikerar att det är dags för byte.
Kollar besiktningen bromsarna?
Ja, några saker som de kollar som är direkt kopplat till bromsskivorna och bromsbeläggen är nedan:
- Funktionsbedömning av bromsar: Under besiktningen testas bilens bromssystem för att verifiera dess effektivitet och kapacitet att leverera jämn bromskraft över alla fyra hjulen. Detta säkerställer att bilen kan bromsa effektivt och säkert under olika förhållanden.
- Slitagekontroll: En specifik fokus ligger på att upptäcka tecken på onormalt slitage på både bromsbelägg och bromsskivor. Om slitaget är ojämnt mellan hjul på samma axel eller om det upptäcks överdrivet slitage kan det resultera i att bilen inte klarar besiktningen.
- Riskbedömning: En ojämn bromseffekt är en potentiell riskfaktor som tas på stort allvar. Detta eftersom det kan orsaka oväntade reaktioner från bilen vid hård inbromsning, vilket är kritiskt i situationer med låg friktion. För att godkännas får inte skillnaden i bromskraft mellan hjulen på samma axel överskrida 30 procent.
- Visuell Granskning: Teknikerna genomför också en visuell granskning av bromsskivorna, när det är möjligt genom hjulets fälgar, för att söka efter tecken på skador som sprickor, bucklor, eller andra anomalier som kan påverka bromsarnas funktion.