Steg ett - Förtvätt
Steg ettFörtvätt
Förtvätt är det första och kanske det viktigaste steget för att uppnå ett utmärkt slutresultat. Förtvätten hjälper till att lossa ytsmuts och förbereda bilen för mer noggrann rengöring.
Förtvättens viktiga roll:
Det finns flera typer av förtvättsmedel, inklusive både vax-lösande och vax-säkra alternativ. För de som planerar att vaxa bilen senare kan ett vax-lösande förtvättsmedel användas för att ta bort gamla vaxlager.
Hur man applicerar förtvättsmedel:
- Spraya förtvättsmedlet på bilen, helst med en foam-lance om utrustningen finns tillgänglig. Börja nedifrån och arbeta dig uppåt för bästa resultat.
- Låt medlet verka i 10-15 minuter, eller så länge som möjligt utan att medlet torkar in.
- Skölj av bilen, använd gärna högtryckstvätt, och gör detta genom att börja nerifrån och arbeta uppåt.
Varför arbeta nerifrån och upp?
Genom att arbeta nerifrån och upp säkerställer du att den upplösta smutsen kan rinna av bilen utan att fastna i andra smutsavlagringar, vilket hjälper till att undvika skador och förseningar under rengöringsprocessen.
Nedan varje steg hittar du Meksters utvalda produkter inom det steget
Steg två - Avfettning
Steg tvåAvfettning
Avfettning är avgörande, speciellt efter vintersäsongen, för att avlägsna tjära, asfalt och andra föroreningar från bilens yta.
Avfettningens uppgift:
Det finns olika typer av avfettningsmedel, inklusive kalla och alkaliska varianter, som används för att bryta ned olika typer av föroreningar.
Avfettning - Steg-för-steg:
- För kallavfettning:
- Spraya avfettningen på den torra bilen, med extra omsorg kring hjulhusen.
- Låt verka i 5-10 minuter och undvik att låta det torka.
- Skölj av bilen nerifrån och upp med högtryckstvätt om tillgängligt.
- För alkalisk avfettning:
- Applicera den alkaliska avfettningen ovanpå den kalla innan du sköljer av.
- Låt den verka samtidigt som den kalla avfettningen.
- Skölj av bilen enligt anvisningarna.
Varför använda två typer av avfettning?
Kall- och alkalisk avfettning kompletterar varandra, där den kalla avfettningen hanterar oljebaserad smuts och den alkaliska behandlar organiska föroreningar.
Steg tre- Flygrostlösare (Om behov finns)
Steg treFlygrost består av små järnpartiklar som kan fastna i lacken och börja rosta, vilket ger upphov till mörka prickar på bilens yta.
Flygrostlösarens funktion:
Att använda en flygrostlösare minst en gång om året, särskilt i samband med en grundlig vätt, hjälper till att bevara bilens utseende och förhindra långsiktig skada.
Hur man använder flygrostlösare:
- Spraya rikligt på områden där flygrost är synlig.
- Vänta i 5-10 minuter medan medlet verkar. Färgskiftning kan uppstå när medlet löser upp flygrost.
- Spola av ordentligt och se hur flygrosten försvinner från lacken.
Steg fyra - Handtvätt
Steg fyraHandtvätten är avgörande för att avlägsna den lösa ytsmutsen som kan ligga kvar på lacken efter förtvätten. Att handtvätta bilen kan tyckas komplicerat, men med rätt utrustning kan det ge ett fantastiskt resultat. Det finns nu bättre produkter än någonsin tidigare, och det är alltid rekommenderat att använda en tvätthandske istället för en tvättsvamp. Tvätthandskar är oftast mer skonsamma mot lacken, vilket minimerar risken för repor.
Det är viktigt att använda två hinkar vid handtvätten för att undvika smuts i hinken med rengöringsmedlet:
- Den ena hinken innehåller rengöringsmedlet och vatten.
- Den andra hinken är för att skölja och krama ur tvätthandsken så att den är ren inför nästa dopp i medelhinken.
Så utför du handtvätten - Steg-för-steg:
När du utför en grundlig rengöring, välj ett neutralt schampo utan vax, eftersom vaxning kommer i ett senare steg.
Handtvätten bör göras från toppen av bilen och nedåt. Trots att förtvätten har tagit bort den värsta smutsen kan det fortfarande finnas en del kvar, och det är då viktigt att undvika att dra smutsen upp över de renare ytorna.
- Späd schampot i en hink enligt tillverkarens instruktioner. Använd gärna en hink med smutsavskiljare, även kallad grit guard.
- Rengör de renaste ytorna först, såsom tak och motorhuv, för att minska risken för att samla smuts tidigt i tvättprocessen.
- Tvätta bilen med spädd schampo och tvätthandsken. Undvik att gnugga i cirkulära rörelser. Använd istället långa, varsamma rörelser uppifrån och ner.
- Skölj handsken ordentligt när den blir smutsig i hinken med enbart vatten. Byt vatten regelbundet i denna hink.
- Låt inte rengöringsmedlet torka helt på bilen. Spola av bilen innan medlet torkar. Spola av i omgångar om medlet börjar torka.
- Torka bilen med en torkduk. Dra duken varsamt över bilen för att undvika 'flammighet'.
Steg fem - Polering (Valfritt)
Steg femPolering behöver inte utföras vid varje grundlig rengöring, utan snarare beroende på hur ofta du grundligt tvättar din bil. Om du inte ser några synliga repor kan du hoppa över detta steg och istället gå vidare till efterföljande steg för polisher och lackrengöring. För de som väljer att gå vidare med polering, är det viktigt att bilen är helt ren och fri från smuts och avlagringar.
Polering innebär att man slipar bort ett mycket tunt lager av lacken, vilket kan ta bort mindre repor och missfärgningar.
Kan jag polera själv?
Ja, absolut! Det finns idag mycket användarvänliga oscillerande polermaskiner som gör det möjligt även för nybörjare att polera bilen med utmärkta resultat. Med en oscillerande polermaskin, även känd som 'dual action'-polermaskin, är det svårare att göra misstag. Tar jag bort ett lager av lacken?
Det är en vanlig missuppfattning att polering tar bort hela det översta lagret av lacken. Även om det finns en viss sanning i det, handlar det egentligen bara om att ta bort några mikrometer av ytskiktet.
Steg för att polera bilen:
- Se till att bilen är ordentligt rengjord och torr innan du börjar polera.
- Förbered din polermaskin och välj rätt polermedel för din bils lack.
- Arbeta i små sektioner och applicera polermedlet med maskinen i jämna, överlappande rörelser.
- Torka av eventuell överskott av polermedel med en ren mikrofiberduk.
- Inspektera ytan för att säkerställa att önskat resultat har uppnåtts, och upprepa processen vid behov.
Steg sex - Polisher och Cleaners
Steg sexNu är det dags att verkligen väcka lacken till liv med en polisher och cleaner. Dessa produkter hjälper till att förbereda lacken för vaxning och att ge bilen en vacker glans.
Cleaners - Få bort de minsta ytreporna
En cleaner är ett milt polermedel som också har en lätt polerande effekt. Cleaners hjälper till att eliminera de minsta ytreporna och ge lacken en fin glans. De kan ofta appliceras med antingen en polermaskin, mikrofiberduk eller sämskskinn, beroende på de specifika instruktionerna för produkten.
Polisher - Utställningsglans för vardagen
Polisher används för att ge din bil en fantastisk lyster och den sorts glans man ofta ser på utställningar. Genom att använda en polisher förbättras lackens utseende och lacken förbereds optimalt för det kommande vaxskiktet.
Steg för att använda polisher och cleaners:
- Välj rätt produkt för din bil och följ anvisningarna noggrant.
- Arbeta på en mindre yta av bilen åt gången för att säkerställa jämn applicering.
- Applicera produkten med valda applikationsverktyg, och rengör ytan från produktrester.
- Låt produkten verka enligt tillverkarens instruktioner, och upprepa processen vid behov.
Steg sju - Vaxning
Steg sjuBevara ditt tidigare arbete
Att vaxa bilen är ett viktigt steg för att bevara den glans och det skydd du har arbetat med att uppnå genom tidigare steg. Vaxet fungerar som en skyddande barriär som ger lacken en vattenavstötande egenskap samt en djup glans.
Hur vaxar man en bil?
Det finns flera olika metoder för applicering av vax, beroende på vilken typ av vax du väljer att använda. Det kan handla om traditionellt fast vax, flytande vax, eller den senaste innovationen - sprayvax. Oavsett vax är det viktigt att alltid följa anvisningarna på produkten du använder.
Generella steg för att applicera vax:
- Tvätta och torka bilen om du inte använder ett sprayvax som kan appliceras på en våt yta.
- Dela in bilen i mindre sektioner och applicera vaxet på en del i taget. Använd mikrofiberduk, polermaskin eller sprayflaska för applicering, beroende på typen av vax.
- Låt vaxet verka enligt de anvisningar som medföljer produkten:
- Hårda vax verkar oftast i ca 5 minuter.
- Mjuka vax behöver ca 10 minuter för att verka.
- Sprayvax brukar endast kräva någon minut.
Tänk på detta vid vaxning:
- Vaxa inte bilen i direkt solljus.
- Använd alltid rena torkdukar för att undvika att dra runt smuts eller rester på lacken.
Genom att vaxa regelbundet förlänger du varaktigheten av bilens skydd, samtidigt som du behåller den fantastiska glansen.
Steg åtta - Efterbehandling och Detaljering
Steg åttaEfter att du har utfört alla huvudsteg i tvätt- och vårdprocessen, är det dags för efterbehandling och detaljering. Detta steg fokuserar på att se över de små detaljerna och säkerställa att din bil ser perfekt ut både inifrån och ut.
Detaljering och finish:
- Kontrollera fönster och speglar: Se till att alla glasytor är fria från fläckar och ränder. Använd ett glasrengöringsmedel och en ren mikrofiberduk för att polera till en kristallklar finish.
- Inspektera interiören: Kontrollera bilens interiör för damm och smuts. Dammsug säten, mattor och andra textilier noggrant. Använd interiörrengöringsmedel för att rengöra instrumentpanelen och plastytor.
- Applicera däckglans: För att ge däcken en ny utseende och extra skydd, applicera ett lager däckglans. Detta ger däcken en djup, svart finish som kompletterar bilens nypolerade exteriör.
- Behandla exteriöra detaljer: Använd särskilda medel för att behandla exteriöra detaljer som kromlister, plastdetaljer och emblem för att se till att de är lika blanka och skyddade som resten av bilen.
- Final touch: Gör en sista inspektion av bilen för att se till att allt ser bra ut och att du inte har missat något steg i processen.
Tips för långvarigt skydd:
- Använd täckningsmedel eller lackskydd för att skydda mot framtida slitage.
- Förvara bilen i ett garage eller använd ett bilöverdrag för att skydda mot väder och smuts.
- Utför regelbundna underhållstvättar för att förlänga bilens nyvårdade utseende.
Genom att följa alla dessa steg och komplettera med regelbundna underhållsvårder, kan du njuta av den långvariga glansen och skyddet på din bil.
Introduktion
I denna guide går vi igenom hur du tvättar bilen på ett skonsamt och proffsigt sätt - från skitig bil till ett blänkande utställningsobjekt! Guiden omfattar däremot inte däck- & fälgrengöring då vi delat in det i alldeles egna guider. Vill du läsa med om fälgrengöring kan du läsa vår fälgvårdsguide. Ordningsföljd och applikation av medel tar största hänsyn till det Svenska klimatet och det faktum att det förekommer mycket dubbdäck och salt på våra vägar under vintertid. En guide anpassad för svenskt väglag och klimat helt enkelt.
Kombinerade medel och produkter?
På senare år har det kommit ett enormt utbud med kombinerade rengöringsmedel, dessa finns för att rengöringen ska bli enklare. Allt ifrån schampon med vax till avfettning innehållande flygrostlösning. De kombinerade produkterna gör egentligen att man kan hoppa över vissa steg och fungerar faktiskt förvånansvärt bra vid exempelvis underhållstvättar, men för absolut bästa resultat bör man använda produkter avsedda för ett syfte. De produkter som enbart är schampo, vax eller polisher är optimerade för att ge full verkan utan kompromisser och funkar därav i regel otroligt bra.
Steg 1 - Förtvätt
Förtvätt är det första och kanske absolut viktigaste steget för ett lyckat slutresultat. Det finns flera olika typer av förtvättsmedel, vax-lösande förtvättsmedel och vax-säkraförtvättsmedel. Detta beror på om du även vill lösa upp gamla vax-lager eller inte. Ska du följa den här guiden fullt ut så kommer vi lägga på nytt vax senare, därför kan du välja ett vaxlösande förtvättsmedel. Nu för tiden finns det otroligt smidiga lösningar för förtvätt, dels vanliga sprayflaskor men också foam-lance eller även kallat skumlans. Detta bildar ett skum som gör att förtvättsmedlet inte torkar lika snabbt samt att det inte är lika rinnigt som ett förtvättsmedel utan skum. En foam-lance kräver däremot lite mer utrustning. Har du varken en foam-lance eller planer på att skaffa en så går det givetvis bra att använda andra metoder än just Foam Lance.
Så använder du förtvättsmedel - steg för steg:
- Spraya förtvättsmedlet över bilens, gärna med en foam-lance om du har utrustningen som krävs. Börja nerifrån och gå uppåt.
- Låt medlet verka 10-15 minuter eller så länge som möjligt utan att medlet torkar.
- Skölj av bilen (med högtryckstvätt om du har) - nerifrån och upp.
Varför nerifrån och upp?
Till skillnad från när du exempelvis handtvättar bilen och går uppifrån och ner så får du nu tänka om, när det du använder förtvätt går du istället nerifrån och upp. Upplöst smuts ska kunna rinna av bilen på en ren yta utan friktion så att smutsen inte fastnar i annan smuts och bildar klumpar av smuts. Har du däremot en ren yta och spolar nerifrån och upp så kommer tyngdlagen och den friktionsfria ytan hjälpa dig på vägen och låta smutsen enkelt rinna av.
Ingen högtryckstvätt? Ingen fara!
Har du ingen högtryckstvätt eller tillgång till vatten där du tvättar? Ingen fara - det finns portabla lösningar för att applicera förtvättsmedel / skumschampo, exempelvis med en tryckspruta eller ävem kallat "koncentratspruta".
Ska jag täcka fälgar och däck med förtvättsmedel?
Ja, förtvättsmedel kan man täcka in precis hela bilen med, det är till och med fördelaktigt att förtvätta fälgar och däck med förtvättsmedel innan man går på med fälgrengöring eller flygrostlösning.
Se alla förtvättsmedelSteg 2 - Avfettning
Avfettning och i synnerhet kallavfettning är något som särskilt behövs på vårkanten efter en lång vinter. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från vägen som landar på bilens fälgar och lack. Tillsammans med andra föroreningar som bromsdamm, lim, spillt bränsle från tankning och liknande så är lacken ofta i akut behov av en grundlig rengöring. Låter man föroreningarna ovan ligga kvar på lacken så kan man skada lacken permanent, i synnerhet om de utsätts för direkt solljus under en längre tid. I regel så räcker oftast inte en vanlig tvätt efter en hel vinter med tuffa påfrestningar. Då behöver du en effektiv kallavfettning (ibland kallat tjärlösare, men då i mer koncentrerad form) som tar bort de mesta föroreningar lacken utsätts för.
Jag har lärt mig att man börjar med avfettning?
Absolut, man kan börja med avfettningen. Men faktum är att du kommer ha svårt att komma åt den mest ingrodda smutsen om du börjar med avfettning, detta på grund av att det i regel ligger ett lager med ytsmuts ovanpå den mest ingrodda smutsen. Därför rekommenderar vi alltid att man börjar med förtvätt för att få bort all den lösa smutsen om du har en väldigt smutsig bil. Har du förtvättat kommer du se precis vart du behöver använda avfettning.
1. Börja med kallavfettningen
- 1. Spraya avfettningen på bilen när den är torr (var extra noggrann runt hjulhusen).
- 2. Låt verka 5-10 minuter men låt inte torka på ytan.
- 3. Skölj med bilen (med högtryckstvätt om du har) - nerifrån och upp.
2. Gå vidare till alkalisk avfettning
Innan du har sköljt av kallavfettningen så ska du spraya den alkaliska avfettningen ovanpå kallavfettningen eftersom dessa medel arbetar tillsammans
- 1. Spraya den alkaliska avfettningen på bilen, den alkaliska kan användas över hela bilen, även runt fönsterrutor och gummilister (använder du en väldigt koncentrerad alkalisk avfettnings så bör du undvika fönster och gummilister).
- 2. Låt verka 5-10 minuter men låt inte torka på ytan.
- 3. Skölj bilen (med högtryckstvätt om du har) - nerifrån och upp.
Varför nerifrån och upp?
Till skillnad från när du exempelvis handtvättar bilen och går uppifrån och ner så får du nu tänka om, när det du använder kallavfettning går du istället nerifrån och upp. Upplöst smuts ska kunna rinna av bilen på en ren yta utan friktion så att smutsen inte fastnar i annan smuts och bildar klumpar av smuts. Har du däremot en ren yta och spolar nerifrån och upp så kommer tyngdlagen och den friktionsfria ytan hjälpa dig på vägen och låta smutsen enkelt rinna av. Ibland kan det behövas flera behandlingar just runt hjulen som är extra utsatta.
Kan jag använda multiavfettning istället för kallavfettning och alkalisk avfettning?
Ja, det fungerar att använda en multiavfettning också. En multiavfettning är ofta en mix av kallavfettning och alkalisk avfettning, ibland innehåller den till och med flygrostlösning. Det är med andra ord en mer "universal" lösning. En multiavfettning biter i regel inte lika hårt rejält ingrodd tjära, asfalt och annan fet oljebaserad smuts. Multiavfettningen är däremot snällare mot gummilister, torkarblad och fälgvikter som ofta är limmade, dessa kan en kallavfettning lösa upp. Vilken du ska välja får du avgöra helt själv, men vid en stor tvätt eller efter en lång vinter rekommenderar vi alltid en kallavfettning för att sedan gå på med en alkalisk avfettning.
Vad är en alkalisk avfettning?
En alkalisk avfettning löser organisk smuts, exempelvis vägdamm, pollen, insekter, mögel, lera och fett. Den alkaliska avfettningen används ofta flitigt på sommaren.
Vad ska jag tänka på med kallavfettning?
Kallavfettningen är otroligt effektiv, men det finns några saker att tänka på när du använder kallavfettning. Spraya aldrig kallavfettning runt fönster då det kan skada gummilisterna och gummit på torkarbladen. Ett annat område som du ska undvika är fälgvikterna, det finns nämligen balanseringsvikter som ofta sitter limmade på fälgen som kan lossna av en kallavfettning.
Se alla avfettningsmedel