Frakt och Leverans

Hur får jag min vara levererad?

Våra produkter levereras olika beroende på storlek och produkttyp. En del går som paket, varubrev, hel eller halvpall och det skickas främst med DHL, Schenker och Posten. Vill du veta exakt leveranssätt för en specifik order så är du välkommen att kontakta kundtjänst, 010- 160 50 50.

Jag fick bara en vara levererad men hade beställt två, kan det skickas i olika paket tro?

I vissa fall kan det skickas från olika lager och då kommer det i två olika försändelser. Så i detta fall är förmodligen er leverans dellevererad. Men slå oss gärna en signal på kundtjänst så kan vi kolla upp det åt dig.

Hur lång leveranstid har ni?

Det är specificerat på varje produkt. Beställer du flera produkter så kommer du få dem levererade separat och då är det respektive produkts leveranstid som gäller.

Mitt paket var skadat vid ankomst - vad gör jag?

Du bör besiktiga paketet innan du skriver under och tar emot det. Tar du emot paketet så har du godkänt skicket på varan. Är varan skadad så tar du inte emot det utan du skickar tillbaka det. Sedan kontaktar du kundtjänst för att få hjälp, telefon 010- 160 50 50.

Vad kostar frakten?

Frakten kostar 59 kr oavsett vikt.

Varför går det inte att välja annan leveransadress?

Om du valt faktura eller delbetalning som betalningsalternativ, så kan du inte välja alternativ leveransadress. Då skickas beställningen enbart till din folkbokföringsadress.

Produkter

Har ni en fysisk butik?

Vi har ingen stående fysisk butik utan är en renodlad webshop.

Använder mekster cookies?

Ja, mekster använder så kallade cookie. Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus. Filerna tar praktiskt taget ingen plats och det finns två typer av cookies: Den ena typen sparar en fil permanent på din dator, dessa används för att exempelvis kunna mäta hur du som besökare rör dig på hemsidan. Detta enbart för att kunna erbjuda besökaren bättre tjänster och service. Textfilerna går att ta bort och de flesta webbläsare (browsers) har funktioner för detta. På mekster.se använder vi denna variant för att hålla koll på din shoppingbag och för att kunna föra statistik över våra besökare. Informationen som sparas på din dator är endast ett unikt nummer, utan någon koppling till personlig information. Alltså helt anonymt. Den andra typen av cookies som vanligtvis används är "Session-Cookies". Under tiden du är inne och besöker sidan delar vår webbserver ut en unik identifieringssträng för att inte blanda ihop dig med andra besökare. En "Session-Cookie" lagras aldrig permanent på din dator utan försvinner när du stänger din webbläsare. För att du problemfritt ska kunna använda mekster.se krävs det att du har Cookies aktiverat.

Säljer ni begagnade reservdelar?

Nej.

Vad har ni för garanti?

Vi har alltid minst 1 års garanti på våra produkter. Garantin beror på varan i sig och på tillverkaren.

Varför ska jag handla mina bilreservdelar hos er?

Vi har ett stort utbud av reservdelar och du hittar lätt rätt genom att ange ditt reg-nummer så vi ser till vilken bil du behöver delar. Vi hjälper dig välja rätt produkt efter dina behov och bilmärke.

Service

Det går inte att boka en tid för service, jag får enbart välja dag. Varför?

När du bokar en verkstadstid väljer du en dag; bilen lämnas på morgonen och hämtas vid stängning. Öppettiderna för våra verkstäder hittar du här, välj sedan den verkstad du vill besöka för att få mer information.

Vad behöver jag ta med mig när jag åker till verkstaden?

Det enda du behöver att komma i håg, förutom bilen, är din legitimation så verkstaden vet att rätt person är på plats.

Beställning och betalning

Hur fungerar fakturabetalning?

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Efter godkänd kreditprövning godkänner Klarna dig att handla via faktura. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Är det säkert att betala med kort?

Alla kortbetalningar sker via en PCI-certifierad samarbetspartner. All överföring av information sker i krypterad form. Vid kortbetalning uppges kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort en 3D Secure-kod.

Får jag något kvitto från er?

Ja, vår orderbekräftelse som du får per mail fungerar även som kvitto.

Hur beställer jag från er?

Lätt som en plätt! Lägg den vara du vill ha i varukorgen, gå sen till kassan, fyll i din information, välj betal- och fraktsätt och godkänn din order. Sen är det klart!

Hur fungerar 3D Secure?

För att öka säkerheten för kortanvändning över internet har ett lösenord införts som kallas 3D Secure. Med lösenordet legitimerar du dig när du betalar med Visa eller MasterCard. Ingen information visas för Badhem utan identifiering sker hos certifierad betalväxlare.

Hur går jag tillväga för att förlänga min faktura eller ändra betalningsalternativ i efterhand?

Var god kontakta och Klarna vid frågor som rör er betalning: 08-120 120 10

Jag har fått en rabattkod, hur använder jag den?

När du har mottagit en värde kod eller voucher skriver du in den på anvisad plats i kassan och trycker verifiera. Du får direkt respons på om din kod är giltig eller ej. Om du lägger till fler varor i kundvagnen kommer koden med automatik att appliceras på dessa produkter också.

Jag vill köpa en vara på delbetalning/faktura men det går inte. Jag erbjuds endast kortbetalning.

Var god kontakta Klarna vid frågor som rör er kredit: 08-120 120 10

Kan jag avbeställa min beställning?

Givetvis går det bra. Vänligen kontakta vår kundtjänst vid avbeställningar, telefon 010- 160 50 50. Men om en vara är paketerad och skickad kan vi dock inte makulera ordern utan då får du istället returnera denna till oss.

Min faktura följde inte med varorna i paketet?

Observera att fakturan anländer separat efter att du har mottagit dina varor. Vid ytterligare frågor så bör du kontakta Klarna.

Vilka olika betalningsalternativ finns?

I dagsläget kan du betala med Faktura, avbetalning, postförskott eller kort. Vi använder oss av Klarna Faktura och Klarna Checkout.

Min order

Hur kan jag få reda på status på min order?

Genom att logga in på ditt konto alt kontakta kundtjänst.

Hur gör jag om jag vill returnera en vara?

Om du vill returnera en vara så kan du logga in på mekster.se på ditt konto och välja Mina returer och sedan Skapa ny retur, här fyller du i de uppgifter som frågas efter och vi kommer då att skicka ut retursedlar/fraktsedlar till dig via e-post. Det går också bra att kontakta oss via telefon alt e-post.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Om en vara inte motsvarar den beskrivning av varan som mekster har givit eller är felaktig så kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till mekster ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, vänligen kontakta kundtjänst, 010- 160 50 50.

Jag har problem med att lägga min order, vad är fel?

Kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 010- 160 50 50 så hjälper vi dig.

Kan jag själv komplettera/ändra min order?

Tyvärr kan du inte göra det i dagsläget. Vänligen kontakta vår kundtjänst för ändringar, telefon 010- 160 50 50