KAMPANJ!Ytterligare 10% rabatt på ALLA reservdelar & redan nedsatta priser - först till kvarn!
Kampanjen avslutas om:
dagar
timmar
minut
sekunder
KAMPANJ!Ytterligare 10% rabatt på ALLA reservdelar & redan nedsatta priser - först till kvarn!
Kampanjen avslutas om:
dagar
timmar
minut
sekunder
Frakt och Leverans

Hur får jag min vara levererad?

Våra produkter levereras olika beroende på storlek och produkttyp. En del går som paket, varubrev, hel eller halvpall och det skickas främst med DHL, Schenker och Posten. Vill du veta exakt leveranssätt för en specifik order så är du välkommen att kontakta kundtjänst, 010- 160 50 50.

Jag fick bara en vara levererad men hade beställt två, kan det skickas i olika paket tro?

I vissa fall kan det skickas från olika lager och då kommer det i två olika försändelser. Så i detta fall är förmodligen er leverans dellevererad. Men slå oss gärna en signal på kundtjänst så kan vi kolla upp det åt dig.

Hur lång leveranstid har ni?

Det är specificerat på varje produkt. Beställer du flera produkter så kommer du få dem levererade separat och då är det respektive produkts leveranstid som gäller.

Mitt paket var skadat vid ankomst - vad gör jag?

Du bör besiktiga paketet innan du skriver under och tar emot det. Tar du emot paketet så har du godkänt skicket på varan. Är varan skadad så tar du inte emot det utan du skickar tillbaka det. Sedan kontaktar du kundtjänst för att få hjälp, telefon 010- 160 50 50.

Vad kostar frakten?

Frakten kostar 59 kr oavsett vikt.

Varför går det inte att välja annan leveransadress?

Om du valt faktura eller delbetalning som betalningsalternativ, så kan du inte välja alternativ leveransadress. Då skickas beställningen enbart till din folkbokföringsadress.

Produkter

Har ni en fysisk butik?

Vi har ingen stående fysisk butik utan är en renodlad webshop.

Använder mekster cookies?

Ja, mekster använder så kallade cookie. Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att hålla reda på besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte heller innehålla något virus. Filerna tar praktiskt taget ingen plats och det finns två typer av cookies: Den ena typen sparar en fil permanent på din dator, dessa används för att exempelvis kunna mäta hur du som besökare rör dig på hemsidan. Detta enbart för att kunna erbjuda besökaren bättre tjänster och service. Textfilerna går att ta bort och de flesta webbläsare (browsers) har funktioner för detta. På mekster.se använder vi denna variant för att hålla koll på din shoppingbag och för att kunna föra statistik över våra besökare. Informationen som sparas på din dator är endast ett unikt nummer, utan någon koppling till personlig information. Alltså helt anonymt. Den andra typen av cookies som vanligtvis används är "Session-Cookies". Under tiden du är inne och besöker sidan delar vår webbserver ut en unik identifieringssträng för att inte blanda ihop dig med andra besökare. En "Session-Cookie" lagras aldrig permanent på din dator utan försvinner när du stänger din webbläsare. För att du problemfritt ska kunna använda mekster.se krävs det att du har Cookies aktiverat.

Säljer ni begagnade reservdelar?

Nej.

Vad har ni för garanti?

Vi har alltid minst 1 års garanti på våra produkter. Garantin beror på varan i sig och på tillverkaren.

Varför ska jag handla mina bilreservdelar hos er?

Vi har ett stort utbud av reservdelar och du hittar lätt rätt genom att ange ditt reg-nummer så vi ser till vilken bil du behöver delar. Vi hjälper dig välja rätt produkt efter dina behov och bilmärke.

Service

Det går inte att boka en tid för service, jag får enbart välja dag. Varför?

När du bokar en verkstadstid väljer du en dag; bilen lämnas på morgonen och hämtas vid stängning. Öppettiderna för våra verkstäder hittar du här, välj sedan den verkstad du vill besöka för att få mer information.

Vad behöver jag ta med mig när jag åker till verkstaden?

Det enda du behöver att komma i håg, förutom bilen, är din legitimation så verkstaden vet att rätt person är på plats.

Beställning och betalning

Hur fungerar fakturabetalning?

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Efter godkänd kreditprövning godkänner Klarna dig att handla via faktura. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Är det säkert att betala med kort?

Alla kortbetalningar sker via en PCI-certifierad samarbetspartner. All överföring av information sker i krypterad form. Vid kortbetalning uppges kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort en 3D Secure-kod.

Får jag något kvitto från er?

Ja, vår orderbekräftelse som du får per mail fungerar även som kvitto.

Hur beställer jag från er?

Lätt som en plätt! Lägg den vara du vill ha i varukorgen, gå sen till kassan, fyll i din information, välj betal- och fraktsätt och godkänn din order. Sen är det klart!

Hur fungerar 3D Secure?

För att öka säkerheten för kortanvändning över internet har ett lösenord införts som kallas 3D Secure. Med lösenordet legitimerar du dig när du betalar med Visa eller MasterCard. Ingen information visas för Badhem utan identifiering sker hos certifierad betalväxlare.

Hur går jag tillväga för att förlänga min faktura eller ändra betalningsalternativ i efterhand?

Var god kontakta och Klarna vid frågor som rör er betalning: 08-120 120 10

Jag har fått en rabattkod, hur använder jag den?

När du har mottagit en värde kod eller voucher skriver du in den på anvisad plats i kassan och trycker verifiera. Du får direkt respons på om din kod är giltig eller ej. Om du lägger till fler varor i kundvagnen kommer koden med automatik att appliceras på dessa produkter också.

Jag vill köpa en vara på delbetalning/faktura men det går inte. Jag erbjuds endast kortbetalning.

Var god kontakta Klarna vid frågor som rör er kredit: 08-120 120 10

Kan jag avbeställa min beställning?

Givetvis går det bra. Vänligen kontakta vår kundtjänst vid avbeställningar, telefon 010- 160 50 50. Men om en vara är paketerad och skickad kan vi dock inte makulera ordern utan då får du istället returnera denna till oss.

Min faktura följde inte med varorna i paketet?

Observera att fakturan anländer separat efter att du har mottagit dina varor. Vid ytterligare frågor så bör du kontakta Klarna.

Vilka olika betalningsalternativ finns?

I dagsläget kan du betala med Faktura, avbetalning, postförskott eller kort. Vi använder oss av Klarna Faktura och Klarna Checkout.

Min order

Hur kan jag få reda på status på min order?

Genom att logga in på ditt konto alt kontakta kundtjänst.

Hur gör jag om jag vill returnera en vara?

Om du vill returnera en vara så kan du logga in på mekster.se på ditt konto och välja Mina returer och sedan Skapa ny retur, här fyller du i de uppgifter som frågas efter och vi kommer då att skicka ut retursedlar/fraktsedlar till dig via e-post. Det går också bra att kontakta oss via telefon alt e-post.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Om en vara inte motsvarar den beskrivning av varan som mekster har givit eller är felaktig så kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till mekster ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, vänligen kontakta kundtjänst, 010- 160 50 50.

Jag har problem med att lägga min order, vad är fel?

Kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 010- 160 50 50 så hjälper vi dig.

Kan jag själv komplettera/ändra min order?

Tyvärr kan du inte göra det i dagsläget. Vänligen kontakta vår kundtjänst för ändringar, telefon 010- 160 50 50

Integritetspolicy - Vi skyddar dina uppgifter

Inledning och bakgrund

Den 25 maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR i kraft. GDPR ställer högre krav på hur vi som företag hanterar dina personuppgifter. På Mekster värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid att hålla en hög nivå av dataskydd. För att du ska känna dig trygg i vår hantering av dina personuppgifter har vi därför tagit fram en ny integritetspolicy som visar hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enighet med gällande lagstiftning.

Integritetspolicyn beskriver hur vi samlar in, använder, sparar, lämnar ut samt skyddar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Integritetspolicyn gäller då Mekster tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt, som besök på webbplats.

Personuppgifter

I policyn definierar vi begreppet “personuppgifter” som information som, direkt eller indirekt, kan identifiera en fysisk person. Begreppet omfattar inte information som har anonymiserats så att den inte kan kopplas till, eller identifiera en fysisk person.

Personuppgiftsansvarig

Ansvarig för hanteringen av personuppgifter är Mekster AB (556917-2595), Östgötagatan 100, 116 64 Stockholm. Se våra kontaktuppgifter här.

Personuppgifter vi samlar in

Order- och leveransuppgifter

I samband med köp ber vi dig endast att uppge information som är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal, ge dig korrekt service och säkerställa en trygg leverans. När du slutför ditt köp och väljer betalmetod efterfrågas därför:

Betalningsuppgifter

I samband med köp lämnas den information som behövs för den valda betalmetoden, till exempel personnummer och/eller kontouppgifter. Vi använder oss av externa betalningsleverantörer som tydligt framgår vid köptillfället, som hanterar alla våra betalningar och vi lagrar därför aldrig några av dina betalningsuppgifter i våra system.

Tekniska uppgifter

Uppgifter om den utrustning du använder vid besök av vår webbplats, såsom IP-adress, din enhet, operativsystem samt webbläsare och version.

Kunduppgifter

Vi samlar även in information om din besöksstatistik, vilka varor eller erbjudanden du visat intresse för samt hur du interagerar med våra nyhetsbrev. Vi sparar uppgifter om dina historiska inköp för att kunna ge dig bättre service exempelvis vid köp av reservdelar.

Kontakt med kundtjänst

Information som du lämnar i samband med att du kontaktar kundtjänst via e-post eller samtal kan komma att användas för att administrera ditt köp exempelvis rätta en ofullständig personuppgift. Vi uppmanar dig som kund att inte lämna känsliga personuppgifter till oss i ett ostrukturerat format (exempelvis fritext i e-post).

Recensioner

Efter du genomfört ditt köp kan du bli ombedd att lämna en recension av produkterna som kan komma att publiceras på Mekster.se eller i någon av våra andra digitala kanaler. Det är helt frivilligt att lämna en recension. När du skriver en recension och publicerar på vår hemsida godkänner du att denna kan komma att publiceras i någon av våra kanaler.

Ändamål och rättslig grund

För att vår behandling av dina personuppgifter ska vara tillåten krävs det att vi har en rättslig grund för vår behandling. Nedan följer några exempel på kategorier av de personuppgifter som vi samlar in samt rättslig grund för vår behandling. Dina personuppgifter kommer aldrig att användas för ett annat ändamål än för det de initialt samlats in utan att vi inhämtat ditt samtycke.

Exempel på kategorier av personuppgifter som vi behandlar

Kategori

Förklaring

Exempel på personuppgifter

Rättslig grund

Erbjudanden Information om vilka erbjudanden du har fått från oss, när du fått erbjudanden och om du utnyttjat dem eller inte. Erbjudande, giltighet, inlöst eller inte. Berättigat intresse
Order- & leveransuppgifter Uppgifter om varor och leverans för köp av produkt eller tjänst. Produkt, pris, orderdatum, leveransadress & leveranssätt. Fullgörande av avtal
Fordonsuppgifter Uppgifter kopplat till fordon för att kunna erbjuda och leverera rätt produkter till rätt bil och ge relevanta erbjudanden framgent. Registreringsnummer, bilmärke, bilmodell, modellår & bilegenskaper. Fullgörande av avtal & berättigat intresse
Prenumerationsuppgift Uppgifter om dina prenumerationer hos oss, exempelvis nyhetsbrev. Datum för tecknad prenumeration och prenumerations-id. Berättigat intresse
Köpinformation Uppgifter om dina tidigare genomförda köp. Köpta produkter, belopp, betalsätt, transaktions-id, leveransadress & datum. Berättigat intresse
Användargenererade uppgifter Uppgifter som du lämnat genom ditt beteende och användning av våra interna & externa digitala kanaler. Klickhistorik, beteende på webbplats, öppningsfrekvens på nyhetsbrev och favoritprodukter. Berättigat intresse
Kundsegment Information om vilka kundsegment / kundgrupper du tillhör. Segmentnamn och segment-id. Berättigat intresse
Identitetsuppgifter Uppgifter som kan eventuellt kan identifera en person. Namn, användarnamn, e-postadress, leveransadress, regnummer och IP-adress. Fullgörande av avtal

Tävlingar, marknadsföring och andra kampanjer

Vi använder dina personuppgifter för att ge dig information om varor eller tjänster (som marknadsföringsmaterial, kampanjer eller erbjudanden). Det kan vara genom e-post, annonser, SMS, telefonsamtal och postala utskick i den omfattning som gällande lagstiftning tillåter. För mer information om våra tävlingar och andra kampanjer, se de officiella regler eller detaljer som bifogas till varje tävling/kampanj.

Automatiserat beslutsfattande och profilering

Vi kan behandla dina personuppgifter genom så kallad profilering, dvs. automatisk behandling av dina personuppgifter. Detta görs i syfte att analysera eller förutsäga dina intressen och ditt beteende på vår webbsida. Information som analyseras är hur du använder vår webbsida, vilka produkter, tjänster och erbjudanden du varit intresserad av, vilka nyhetsbrev du interagerat med och uppgifter om dina köp, i syfte att tillhandahålla dig erbjudanden som vi tror passar dig.

Du kan närsomhelst invända mot behandling av personuppgifter genom profilering. Detta gör du genom att kontakt oss. När vi mottagit din anmälan kommer vi att upphöra med att behandla dina personuppgifter för detta ändamål.

Dina rättigheter

I samband med att GDPR träder i kraft får du flera rättigheter i relation till den personuppgiftsbehandling som görs om dig. Du kan utöva dessa rättigheter genom att kontakta oss.

Rätt till tillgång

I enighet med lag har du rätt att av oss kostnadsfritt begära information om vilka av dina personuppgifter vi behandlar och ändamålet med vår behandling. Vi besvarar dina önskemål utan onödigt dröjsmål. I de fall vi inte kan uppfylla dina önskemål kommer vi att meddela dig detta och ange varför. Vid en förfrågan kan vi komma att begära in uppgifter som styrker din identitet för att säkra att dina personuppgifter inte når obehöriga. Vi skickar registerutdraget till din folkbokföringsadress eller verifierad e-postadress.

Rätt till rättelse

Du har rätt att begära att dina personuppgifter rättas utan onödigt dröjsmål om uppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.

Rätt till radering

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter under förutsättning att:

Vi kan inte alltid tillmötesgå din begäran om radering, exempelvis om:

Rätt till begränsning

I vissa fall har du rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras och i framtiden endast får användas för vissa avgränsande syften. Exempelvis kan detta gälla om du anser att dina personuppgifter är felaktiga och begärt rättelse. Då kan användningen av dina personuppgifter begränsas under den tid som korrekthet utreds. När eventuell begränsning upphör kommer du att informeras om detta.

Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling

Enigt lag har du rätt att göra invändning mot viss typ av behandling.

Berättigat intresse

Du har rätt att invända mot behandlingar, som grundar sig på ett berättigat intresse som vi har, av skäl som hänför sig till din specifika situation. Vi får fortsätta att behandla uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än ditt integritetsintresse.

Annonsering, marknadsföring och kampanjer

Du kan när som helst säga upp kommunikation och marknadsföring genom att kontakta oss. Observera att även om du säger upp marknadsföringsmeddelanden kommer du fortfarande få administrativa meddelanden från oss, till exempel orderbekräftelser eller annan transaktionsinformation, meddelanden om kontoaktiviteter (kontobekräftelser, ändringar av lösenord med mera) och andra viktiga meddelanden.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få en kopia på de personuppgifter som behandlas om dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet omfattar endast uppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, exempelvis ett avtal med dig.

Skydd av dina personuppgifter

Begränsad tillgång

Endast behörig personal har tillgång till dina personuppgifter under arbetstid. Vilka personuppgifter som hanteras bestäms av arbetsuppgiftens ändamål och omfattning.

Lagring av personuppgifter

I enighet med gällande lagstiftning behandlar vi dina personuppgifter endast under så lång tid som krävs för att uppfylla de ändamål för vilka dina personuppgifter samlats in eller för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser.

Dina personuppgifter kommer på ett säkert sätt att lagras inom koncernen, i ett strukturerat format och vi strävar efter att lagra data inom EU/EES. Om någon av våra samarbetspartners befinner sig utanför EU/EES kommer skyddsåtgärder att vidtas för att säkerställa att personuppgifterna fortsätter vara skyddade och att eventuell överföring sker enigt lag till länder utanför EU/EES.

Åtgärder från oss

Åtgärder från dig

Vi ber dig som kund att vara med och verka för en trygg och säker datahantering.

Information till tredje part

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg i vår hantering av dina personuppgifter. Vi åtar oss att behandla och lagra dina personuppgifter i enighet med gällande lagstiftning och vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till obehöriga parter eller sälja vidare dina personuppgifter till tredje part.

Samarbetspartners

För att vi ska kunna fullgöra vår del av avtalet använder vi oss av underleverantörer och samarbetspartners. Dessa hjälper oss bland annat med leverans, betalnings- och faktureringstjänster, kundservice, försäkringsärenden etc. Endast de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna slutföra avtalet kommer att lämnas till berörda parter.

Juridiska skäl

Vid misstanke om brottslig aktivitet kan vi kan komma att dela med oss av dina personuppgifter i syfte att besvara frågor i samband med exempelvis en brottsutredning. I enighet med existerande lagar lämnas uppgifter till polis eller annan behörig myndighet för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.

Länkar till andra sidor

På vår hemsida kan det förekomma länkar till externa webbsidor som vi inte har bestämmande inflytande över. Vi tar inget ansvar för innehållet på de hemsidor som länkas till, från Mekster.se. Dessa omfattas således inte av denna policy.

Cookies

På Mekster.se använder vi oss av cookies för att förbättra din upplevelse av sidan och förenkla för dig när du använder våra tjänster. En cookie är en liten textfil och den gör ingen skada på din dator. Cookies gör bland annat att varor du lagt i varukorgen sparas och hjälper oss att skräddarsy en mer relevant annonsering utifrån dina preferenser. Du kan alltid välja att inte acceptera cookies i din webbläsare. Väljer du att inte acceptera cookies kan du inte genomföra köp i webbshopen, däremot kan du fortsätta att klicka dig runt på hemsidan och titta på våra produkter. Du kan ställa in din webbläsare på att blockera alla eller vissa cookies eller att meddela dig när en webbplats använder cookies. Du kan också radera dina cookies direkt i din webbläsare, tänk på att nya cookies lagras i din webbläsare när du besöker oss på nytt.

Ändringar, synpunkter, klagomål och kontakt

Ändringar

Mekster förbehåller sig rätten att göra ändringar i integritetspolicyn. Ändringar av väsentlig karaktär kommuniceras i god tid innan de träder i kraft och du har då rätt att säga upp avtalet med oss innan ändringen träder i kraft.

Klagomål

Om du har synpunkter på, invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter utifrån gällande lagar och regler så ber vi dig att snarast anmäla detta till oss. Du har även rätt att vända dig till Datainspektionen vid klagomål på vår hantering av personuppgifter.

Kontaktuppgifter

Har du frågor eller vill lämna synpunkter på policyn och/eller våra integritetsrutiner är du alltid välkommen att kontakta oss.

E-post: kundservice@mekster.se

Tel kundtjänst: 010 - 160 50 50

Besöksadress: Östgötagatan 100, 116 64 Stockholm