Bilbatteri
Att byta bilbatteri är något de flesta faktiskt klarar av att göra själv. Hos oss hittar du både traditionella startbatterier och AGM-batterier. Ett startbatteri är en färskvara som slits med tiden, det är alltså inget konstigt med att ditt batteri börjar bli dåligt efter några år, oftast märker du att batteriet är dåligt när kylan slår till.
Det finns några saker att tänka på när du ska byta batteri.
- Säkerställ att batteriet sitter stadigt efter du monterat det.
- Se till att du får ett batteri med tillräcklig kapacitet (Ah).
- Lämna aldrig nycklarna i bilen innan du bryter strömmen, vissa bilar kan automatiskt låsa dörrarna när strömmen bryts. Håll dörren öppen så att du kommer åt instruktionsbok om det skulle behövas.
Vanliga frågor
-
Kan jag byta till ett underhållsfritt batteri?
Det enkla svaret är JA. Om du idag har ett öppet batteri så går det alldeles utmärkt att byta till något av våra slutna batterier. Den stora skillnaden på ett öppet och ett slutet batteri är att de slutna batterierna är underhållsfria. Med andra ord så behöver du inte kontrollera vätskenivån regelbundet eller för den delen fylla på. -
Hur mäter man tillståndet på batteriet?
Att mäta batteriet är lätt, det tar max 3 minuter och kräver inte alls dyra instrument. Det du behöver är antigen en batteritestare, eller den billigare versionen Multimeter. Sätt Multimetern på Volt/likström.
Värdet borde vara mellan 11,8 till 12,65 om bilen är avstängd annars kan det vara ända uppe till 14,7.
Volt - % Procent laddat
- 13,6 - Batteriet laddas.
- 12,66 - 100%
- 12,20 - 50%
- 11,80 - 20% Många batterier tar skada om nivån understiger denna.
- 11,60 - 0%
AGM Batterier är de batterier som klarar av att leverera trots låg batterinivå och djupa urladdningar.
-
Varför borde jag köpa ett nytt startbatteri?
Bra fråga! Detta beror på två olika saker:
1. Startmotorn måste förbruka mer energi när det är riktigt kallt för att få igång motorn. Vid -30 grader behöver startmotorn ungefär 300% mer kraft
2. Utöver detta har batteriet's kapacitet sjunkit med nästan 70% vid -30 grader. Vilket gör det till en svår uppgift att få igång bilen vid väldigt låg temperatur.
Om ditt batteri nu är gammalt är det bäst att uppgradera för att kunna utföra ovan
AGM Batterier har de bästa egenskaperna att klara en tuff vinter.
- Större kapacitet att ge ut ström
- Större kapacitet att ta emot ström
- Upp till dubbla livslängden
- Vissa AGM batterier klarar upp till 360.000 motorstarter.
- Låg urladdning om bara 1-2%, ännu högre på andra batterier, och än mer på gamla, mer än dubbla.
-
Hur byter jag bilbatteri själv?
- Öppna motorhuven och stadga upp den i öppet läge.
- Lokalisera ditt startbatteri, oftast sitter det i närhet till motorn, men ibland kan det även sitta under något säte eller eventuellt i bakluckan.
- Koppla ifrån negativa kabeln, denna kabel är i regel svart (minus). Se till att denna inte får någon kontakt med metalldelar från motorn.
- Gör samma sak med den positiva kabeln, denna kabel är i regel röd (plus).
- Lossa eventuella skruvar & klämmor och lyft ur det gamla startbatteriet.
- Lyft i det nya batteriet fäst det på samma sätt som det gamla satt fast.
- Anslut den positiva röda kabeln först (plus) och montera därefter den negativa svarta kabeln (minus).
- Se till att dra åt kabelklämmorna ordentligt på batteriets poler.
- Grattis! Du har precis bytt till ett nytt och fräscht startbatteri!