Laddboxar
Vanliga frågor
-
Kan jag ladda min elbil i ett vanligt eluttag?
Risker med att ladda i vanligt uttag
Svaret är Ja, men du gör det på egen risk. Risken med att ladda i ett vanligt uttag är att uttaget ej är anpassat för just det bruket. När man t.ex. stryker kläder så använder man en hög belastning men under en kort period, gentemot elbilsladdning då ungefär samma effekt används men under flera timmar. En tyvärr vanligare konsekvens till detta är bränder eftersom du löper risk för att eluttaget, kopplingspunkter eller gruppcentralen fattar eld.
Hus som är byggda innan 1940 löper dessutom dubbelt så hög risk att drabbas av detta jämfört med hus byggda efter 1980 då elen i regel är ännu sämre skick.
Försäkring vid brand
Många försäkringsbolag idag har lagt till en klausul som friskriver dom från att ge ersättning vid brand om du har laddat i ett vanligt eluttag. Med andra ord är det inte bara farligt, det kan också resultera i att du blir utan bostad.
Jag fick med laddare till min bil, funkar den?
Trots riskerna så skickar många biltillverkare med en laddare för vanligt eluttag, det märkliga i det hela är att de ofta rekommenderar dig att aldrig använda den laddaren som dom skickar med om du läser det finstilta.
Är en laddbox säkrare?
Ja en laddbox är en extremt mycket säkrare lösning och rekommenderas av elsäkerhetsverket. Laddboxarna har rätt typ av jordfelsbrytare med DC-skydd och övervakar laddning. Uttagen på laddboxarna är gjorda för höga belastningar under lång tid. Laddbox ska installeras av behörig elektriker.
-
Varför ska jag ha en laddbox?
Det är framförallt bekvämt att ha en laddbox. Du kommer att ha en egen laddstation i hemmet som du vet är anpassad efter brukningsområdet, ger en hög effekt och en fastsladd så att du slipper rota fram en lössladd.
Din totala elsituation kommer bli smartare, laddboxen känner av mot huvudsäkringen vilket gör att du inte kommer behöva gå upp i säkringsstorlek och höja ditt elabonnemang bara för att du har införskaffat en elbil. Om du skaffar en till elbil är det viktigt med lastbalansering. Lastbalansering är när laddboxen känner av de olika lasterna i huset. Om du t.ex. skulle börja använda något i hushållet som drar mycket el minskar laddboxen effekten till bilen eftersom det är dags att justera efter hushållets förbrukning.
-
Ansök om bidrag för din laddbox
Privatpersoner kan ansöka om bidrag vid köp och installation av laddbox. Efter din laddbox har installerats så kan du ansöka max 6 månader efter installation om ett bidrag hos naturvårdsverket som täcker 50% av kostnaden upp till 10 000 kr. Klicka här för att ansöka -
Vilken laddkabel passar till min elbil?
Regnummersök för elbilar
Mekster.se har regnummerssök för elbilar! Skriv helt enkelt in ditt regnummer så tar vi fram den kabeln som passar din bil i olika kabellängder. Om du inte har ett regnummer och vill kolla upp manuellt vilken kabel du ska ha så kan du fortsätta läsa denna text. Vi förklarar för dig hur du tar redan på vilken laddkabel som passar din elbil.
Vilken kontakt har din elbil?
Typ 1 eller Typ 2
Vanligast är Typ 2 i Sverige och hela europa. För att ta reda på vad din elbil har kan du kolla manualen eller öppna luckan och se hur kontakten ser ut.
Typ 1 är helt rund
Typ 2 är platt på ovansidan
Fas, kW & Ampere
Hastighet, hur snabbt behöver du ladda din elbil?
För att göra det enkelt behöver du aldrig köpa en kabel med högre kW än vad bilens batteri klarar av, t.e.x. klarar din bil av max 3.6 kW är det onödigt att köpa en 7.4 kW-kabel eller högre.
välj mellan 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A eller 3-fas 32A. Laddströmmen du väljer kommer avgöra hur snabbt du kan ladda din bil:
- 1-fas 16A - 2 mil per timme
- 1-fas 32A - 4 mil per timme
- 3-fas 16A - 5 mil per timme
- 3-fas 32A - 10 mil per timme
Använd nedan tabell för att välja vilken kabel du ska ha. Observera att 3-fas-kablar går att använda till 1-fas
-
Vad är skillnaden mellan Typ-1 & Typ-2?
Typ 1:
- Bilar som är tillverkade i Asien
- Bilar som är tillverkade i USA (gäller ej Tesla som har Typ 2
- Tidiga modeller från Europa
Typ 2:
- Bilar tillverkade i Europa efter 2014
Den nya standarden som implementerades i Europa 2014 är just Typ 2, även fast många bilar som tillverkas i Asien och USA har typ 1 så är Typ 2 bättre och därför har samtliga länder börjar ta vid Europas Typ-2 Standard
-
Vad är skillnaden mellan 1-fas & 3-fasladdning?
I de flesta bostäderna laddar man på 1-fas med 10 Ampere och får 2,2 kW. Laddboxens effekt avgörs genom hur laddboxens installerats och hur mycket bilen faktiskt kan ta emot. Man installerar laddboxen i hemmets elcentral antingen 1-fas eller 3-fas, i samband med detta ställs laddboxen in utifrån vilken fas man väljer att installera på med en Ampere på 10 A - 32 A.
- 1-fas-installation ger maximal laddeffekt 3,7 kW 16 A
- 3-fas-installation ger maximal laddeffekt 11 kW med 16 A ---> upp till 22 kW med 32 A
De flesta bilarna idag har en ombordladdare som enbart kan ta emot 3,7 kW vilket enbart kräver 1-fas men man installerar ofta laddboxarna som 3-fas ändå för att förbereda för de nya elbilarna som klarar av högre laddhastighet