Bromsbelägg
Är din bil i behov av nya bromsbelägg? Här på mekster.se finner du ett stort utbud av bromsbelägg till de allra flesta bilmodeller. Viktigt för dig att komma ihåg är att du aldrig bör vänta med att byta bromsbelägg om det endast återstår två mm av bromsbelägget och att du måste byta samtidigt på båda sidorna för att få en jämn bromsverkan. Lycka till med bytet av bromsbeläggen!
Vanliga frågor
-
Det finns flera alternativ till min bil?
Det finns flera alternativ till min bil?
Finns det flera alternativ med bromsbelägg till din bil efter du slagit in ditt regnummer? Detta beror på att biltillverkare ibland byter bromssystem mitt i en produktion av en viss bilmodell.
Det kan vara olika lätt att identifiera detta beroende på bilmärke, VAG-gruppen (Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT m.fl. har något som kallas PR-nummer som gör det väldigt enkelt att identifiera rätt broms. Instruktioner om detta finns på varje produktsida. Har du problem att identifiera ditt bromssystem kan du läsa våra tips nedan!
Vilket bromssystem har jag?
Det finns flera metoder för att lista ut vilket bromssystem bilen har, hur varje biltillverkare visar detta varierar. Den kanske enklaste metoden att lista ut detta är att helt enkelt kolla på ditt befintliga bromsbelägg och jämföra med alternativen som finns, på mekster.se har vi nästan alltid bilder på våra bromsbelägg för att det ska vara lätt att kolla detta.
Ibland kan du även hitta detta på en klisterlapp/metallbit någonstans i bilen, vanligast är i motorutrymmet, bagageluckan eller vid benutrymmet på förarplatsen. I vissa fall kan man även hitta informationen i bilens handbok/servicebok.
Har man problem att använda någon av metoderna ovan så kan man kontakta sin bilåterförsäljare som oftast kan kolla upp ditt bromssystem väldigt enkelt. Ett problem med detta är att de gärna säljer sina egna originalprodukter och vill att man ska lämna in till deras verkstad istället för att byta själv. Detta i sin tur leder till att dom kan hemlighålla informationen och be dig komma in med bilen istället.
Har du fortfarande inte fått fram någon information om vilket bromssystem du har så kan du använda ett OBD-verktyg/felkodsläsare som i vissa fall kan ta fram denna information.
OEM-nummer
Har du ett OEM-nummer så är det också ett bra sätt att dubbelkolla att produkten är en motsvarighet till den som monterades på bilen från första början. Om du hittar ett nummer som överensstämmer under filken OEM-nummer med det nummret som du har på dina gamla bromsbelägg kommer beläggen att passa på din bil.
-
Vad är PR-nummer?
Vad är PR-nummer?
PR-nummer är identifikationsnummer som används för att identifiera dom exakta delarna i din bil. PR-nummer används på bilar från VAG-gruppen (VW, Audi, Skoda och Seat m.fl.) Varje PR-nummer representerar en reservdel till din bil. Vi skriver alltid ut PR-nummer på alla reservdelar som är berörda och på så sätt är det enkelt säkerställa att produkten passar korrekt.
Vart hittar jag mitt PR-nummer?
PR-numret hittar du oftast på en lapp som liknar ett kvitto fastklistrat i serviceboken. Om du inte hittar etiketten i din servicebok så kan du hitta det i hjulhuset där du hittar ditt reservhjul under bagagerumsmattan. PR-numret är en exakt benämning och består av 3 tecken.
Vart på lappen ska jag leta efter mitt PR-nummer?
Positionen på PR-nummer kan variera lite beroende på hur mycket utrustning en bil har. På bilden nedan kan du se den absolut vanligaste positionen för att hitta dina PR-nummer för bromsarna.

Om PR-numret finns på lappen, betyder det då att det reservdelen passar?
Ja, det stämmer! Om du ser ett PR-nummer på vår produktsida som du också hittar på din etikett med PR-nummer så passar delen till din bil, oavsett vart på etiketten du hittar PR-numret. Detta beror på att varje PR-nummer representerar en typ av reservdel på din bil. Därav spelar det ingen roll vart på lappen PR-numret hittas.
-
Vad är en slitagevarnare på bromsbelägg?
Det finns flera olika typer av slitagevarnare på bromsbelägg.
I de flesta moderna bilar så finns det slitagevarnare som säger till om det är dags att byta bromsbeläggen. Det finns två modeller av slitagevarnare som ofta förekommer bland nya bilar.
- Mekaniska slitagevarnare:
- Elektriska slitagevarnare:
En mekanisk slitagevarnare är vi nog många som har hört, är man i en miljö med mycket bilar så är det ett återkommande oljud. Varnaren fungerar genom att ett plåtbleck är placerat i belägget, precis som den elektriska slitagevarnaren så skickas en signal ut när kontakt sker med bromsskivan men i detta fall är det ingen lampa som tänds utan ett oljud. Signalen är tydlig och börjar det tjuta så är det dags.
I belägget finns en tråd som är kopplad till instrumentpanelen. När belägget slits så kommer tråden i kontakt med bromsskivan och skickar en elektrisk ström till instrumentpanelen där en varningslampa tänds för att indikera att det är dags att byta beläggen.
Byte av bromsbelägg? Inga problem! Vi har bromsbeläggssatser till riktigt bra priser!
Byta bromsbelägg billigt
Är du i behov av nya bromsbelägg så har vi ett stort utbud av bromsbelägg billigt och med fokus på kvalitet. Vår ambition är att göra det enkelt för dig att hitta rätt bromsklossar utifrån dina önskemål, och din bils specifika behov. Sök fram bromsbelägg till din bil med hjälp av regnummer på bilen.
Hur fungerar ett bromsbelägg?
Bromsar är en särskilt viktig del av bilen, då de används för att bromsa eller stoppa ett hjuls rotation. De fungerar genom att omvandla kinetisk energi till termisk energi i form av värme. I praktiken innebär det att bromsarna på mekanisk väg hindrar bilens framfart, vilket i sin tur skapar värme. Därför måste bromsbeläggen tåla oerhört höga nivåer av hetta.
Vad är bromsbelägg tillverkade av?
Bromsbelägg tillverkas numera av en mängd olika material, och har ibland en kombination av organiska sammansättningar som metallföreningar. Oavsett material fungerar de däremot som ett sorts mellanlager mellan bromsskivan och bromsoket. Bromsbelägg skapar en väldigt påtaglig nivå av friktion för att bromsa och begränsa hastigheten. Om beläggen inte är i bra skick så riskerar däremot övriga komponenter att ta skada, och man löper även risk för att helt enkelt inte kunna bromsa.
Vad är ett bromsbelägg?
Kärt barn har många namn, bromsbelägg kan även kallas bromsklots, bromsklossar och liknande, men bromsbelägg är den rätta benämningen.
Ett bromsbelägg består av två till tre delar, en bromssko och ett fastlimmat friktionsbelägg eller bromsbelägg som det även kallas, Ibland kan det även finnas gummi mellan belägget och metallplattan för att minska vibrationer. Bromsbeläggen pressas mot skivbromsen och skapar friktion som i sin tur gör att bilen bromsas. Som med allt annat som skapar friktion så slits det. Bromsbelägget är inget undantag. Vid varje inbromsning så slits bromsbelägget lite och det är därför viktigt att alltid se till att bromsbeläggen är i bra skick. Friktionsbelägget har en tjock hård yta för att kunna tåla högt tryck och höga temperaturer.
Byta bromsbelägg
Man brukar i regel säga att bromsbeläggen bör bytas när 2mm återstår av belägget. När du byter belägg så är det viktigt att man byter båda sidorna samtidigt för att få en jämn bromsverkan. Bromsbeläggen fästs oftast med hjälp av monteringsdetaljer dessa brukar följa med i en bromsbeläggssats och vi rekommenderar att du byter dessa i samband med att bromsbeläggen byts ut. Monteringsdetaljerna byts för att bromsbeläggen inte ska låsa sig mot bromsskivan och slita på både den och de nya bromsbeläggen i onödan.
Slitna bromsbelägg? Lämna bilen hemma!
Kör aldrig en bil med bromsbelägg som inte är funktionsdugliga. Bromsbelägg är utan tvekan en oerhört viktig säkerhetskomponent på alla fordon. De hjälper till att stoppa fordonet och reglera dess hastighet genom att skapa mekanisk friktion. Vad som är unikt med bromsbelägg är att de är tillverkade av material som är särskilt framtagna för att tåla höga temperaturer, och på så sätt ge optimal bromsprestanda.
Bromsbeläggen stannar bilen med friktion
I och med att bromsbeläggens uppgift är att använda friktion för att begränsa hastigheten så kan det innebära stora risker om beläggen inte är i bästa möjliga skick. Därför måste bromsbeläggen bytas ut när de börjar bli utslitna, när de helt enkelt gått sönder eller när de börjar bli tillräckligt gamla. Att byta ut dem är därför en viktig del av det rutinmässiga bilunderhållet, eftersom det hjälper till att säkerställa att din bil är säker för såväl dig själv och medpassagerare, som övriga personer på vägarna. Slitna bromsbelägg är helt enkelt ett problem, och att byta bromsbelägg kommer förr eller senare bli ett måste.
Köp bromsbelägg på nätet
Kärt barn har många namn, bromsbelägg kan även kallas bromsklots, bromsklossar och liknande, men bromsbelägg är den rätta benämningen. Här hittar ni ett brett utbud av bromsklossar och övriga komponenter för bromssystemet. Vi strävar alltid efter att ge våra kunder största möjliga valuta för pengarna, och göra det enkelt att få tillgång till kvalitetsprodukter utan att behöva betala mer än nödvändigt. Att säkerställa tillgång till kvalitativa bromsbelägg är därför en självklarhet för oss, och vi fortsätter ständigt att bredda utbudet för att kunna tillhandahålla alternativ till så många olika bilmodeller som möjligt. Alltid med särskilt öga för kvalitet, och en ambition att alltid leva upp till våra kunders förväntningar.