Har du inget eluttag i din bil så är ett kit det perfekta alternativet för dig. Ett kit innehåller allt du behöver för installation av din kupévärmare och är även förberedd för installation av motorvärmare om så önskas. Motorvärmaren köps separat från kupévärmarpaketen.
Jag har redan ett eluttag strax under handskfacket
Är din bil redan utrustad med ett eluttag så är våra kupévärmare med stickkontakt ett bra alternativ. I detta fall behöver du bara montera kupévärmaren i bilen med medföljande monteringsbricka. Psst! Glöm inte att du behöver en anslutningskabel till bilen.
Vilken kupévärmare ska man välja?
Det finns många olika värmare men valet är lätt.
Nivå.1 Liten Bil - bilar i storleksklass VW Golf, Audi A3, Toyota Yaris, Hyundai I20, Skoda Fabia med flera så rekommenderar vi 1200-1400 watt.
Nivå.2 Mellan Bil - bilar i storleksklass Volvo V70, X60, V60, Audi A4, VW Passat med flera så rekommenderar vi 1700 watt.
Nivå.3 Stor Bil - bilar i storleksklass V90, XC90, Audi A6, Audi Q7, BMW X5, Mitsubishi Outlander med flera så rekommenderar vi 1900-2100 watt.
Nivåerna är anpassade efter klimatet i mellersta och norra delarna av Sverige, bor du däremot söder om Göteborg i breddgrad så kan du troligtvis gå ner en nivå utifrån din bils storleksklass.
Vad är fördelarna med batteriladdare i värmesystemet?
Nu för tiden kan du lägga till en batteriladdare (även kallad MultiCharger) som laddar ditt startbatteri vid de tillfällen du kopplar in ström till bilen för din kupévärmare.
Dagens moderna bilarna har en mängd elektriska funktioner som även drar ur batteriet när bilen bara står och därför kan ditt bil batteri behöva ladda då och då. När du använder funktioner som elektriskt uppvärmda säten, elektriskt uppvärmda speglar, bakruta och framruta, bränsledriven tilläggsvärmare och keramiska värmeelement förbrukar ofta mycket ström.
När det blir kallt har batteriets förmåga försämrats markant, detta kombinerat med att det lätt blir korta körsträckor för de flesta kan gör att batteriet aldrig hinner ladda upp ordentligt.
Men med en laddare i samband med uppvärmning av din bil säkerställer du både batteriets framtida livslängd samt att du såklart sparar dig bördan om bilen inte startar på grund av dåligt batteri.
MultiCharger ingår i alla Defas komfortsatser som innehåller Plus i benämningen.
Kan min bil ha kupé- / motorvärmare?
Svaret är Ja!
Alla bilar kan ha både motorvärmare och kupévärmare, hos mekster.se hittar du motor- & kupévärmare till de flesta bilarna.
Varför ska jag lägga pengar på en motor- / kupévärmare?
Motorvärmaren kommer spara dig pengar på sikt, den ger dig minskat slitage på motorn & upp till 25% lägre bränsleförbrukning under de första 2 milen i kyla.
Varför man ska ha en kupévärmare är både av bekvämlighet och säkerhet, en uppvärmd bil invändigt ger ett behagligare kupéklimat samt tar bort den värsta frosten på rutorna.
Varför du ska köpa en motor- & kupevärmare idag!
En varm bil varje kall morgon
Frost- och snöfria vindrutor
Minskar motorslitage
Upp till 24% lägre bränsleförbrukning
Upp till 71% lägre skadliga utsläpp
Installera kupévärmare själv
Lättare än vad man kan tro!
Vid första anblick kan det se ut som en hel djungel, med kablar & monteringssatser men det är enklare än du kan tro, låt oss reda ut djungeln!
Installera enbart kupévärmare
Har du redan ett uttag under handskfacket så behöver du enbart identifiera vilket anslutningstyp du ska välja på kupévärmaren. Det finns två typer av kontakter på kupévärmare att välja mellan – Defa Interior Plug & vanlig stickkontakt (Schuko)
Jag har inget uttag under handskfacket, vad gör jag?
Detta kräver ett något större ingrepp, men som absolut går att göra själv om man är lite händig. Här behöver du dra in en kontakt i bilen och montera ett uttag i stötfångaren. Antingen köper du våra redan färdiga komfortsatser som innehåller allt du behöver för att dra ett uttag i bilen, dessutom innehåller dom själva kupévärmaren och är förberedda för att koppla på en motorvärmare till samma kabeldragning eller så kan man köpa lösa installationskablar utifrån dina behov och önskemål.
Kupévärmare
Att kliva ut en kall morgon till en ännu kallare bil med frostiga rutor uppskattar ingen en måndag morgon. Men det finns en enkel lösning och det är att skaffa en kupévärmare. Med en kupévärmare får du en varm bil på morgonen samtidigt som du slipper skrapa bort isen på rutorna och minskar risken för immiga rutor. Du hittar din nya kupévärmare här på mekster.se
Letar du efter en ny kupévärmare till din bil? Då har du kommit rätt! Vi säljer nämligen ett brett utbud av kupévärmare till riktigt bra priser. En bil som varit parkerad över natten blir rätt iskall, speciellt om det är vinter. Har du däremot använt en kupévärmare kan även en måndagsmorgon bli ganska så trevlig! Kupévärmare placerar du inne i bilen och har till uppgift att värma upp kall luft. Kupévärmaren behöver ström från ett eluttag och med hjälp av en timer kan du enkelt bestämma när kupévärmaren ska starta uppvärmningen, så luften hinner bli klar innan avfärd. Bonusen med den varma luften som kupévärmaren genererar är att eventuell is på bilens fönster smälter så att du slipper skrapa rutorna. Skönt, eller hur? Kupévärmaren är även bra ur ett säkerhetsperspektiv, du slipper imma på rutorna. Nu när du läst alla fördelar med att ha en kupévärmare har du säkert kommit fram till att det inte finns några anledningar till att vara utan en.
Vilken ska man välja? Det är ganska lätt!Om du har en mellan eller liten bil rekomenderar vi 1400W effekt, för en stor bil eller väldigt kallt klimat kan man välja 1900W eller om buss/extremt klimat är 2100W som gäller.
Vad bör jag tänka på när jag köper kupévärmare
Det finns vissa små saker som kan vara bra att reflektera över innan man köper kupévärmare. Den kanske allra viktigaste är vilken säkring man har hemma oftast är det 10A, denna typ av säkring klarar lätt av 2100W dvs. 1st Kupefläkt på 1600w och en motorvärmare på 500w. Det kan nämligen vara onödigt att köpa en stor kupévärmare om man ändå inte kan få ut effekten. Storleken på din bil är också av betydelse när du ska köpa en kupévärmare men här är det logiskt tänkande som gäller. En större bil kräver en större kupéfläkt och en mindre bil kräver inte en lika stark kupéfläkt.
Varmt inne i bilen är riktigt Bra, men varm motor är ännu Bättre!
Att allt blir trögt och hårt när det är minusgrader ute vet nog de flesta men inte alla vet att 75% av motorns slitage sker vid just start,när oljor inte ligger på alla ytor och de är kalla så funkar inte oljan som den ska. Den kalla starten kan motvärkas med en motorvärmare och resultera i 24% mindre bränsleförbrukning och 74% mindre skadliga utsläpp om man har en motorvärmare installerad innan man kör iväg. När motorn är varm kommer det också gå mycket snabbare tills fläkten börjar kunna ge ifrån sig värme. Kombinera detta med en av DEFAs batteriladdare så har du allt du behöver för en säker drift eftersom DEFAs system då också kommer ha laddat batteriet automatiskt under tiden du använt motorvärmaren. Ett laddat batteri kan också bidra till en lägre bränsleförbrukning eftersom generatorn inte behöver ta kraft från motorn för att ladda batteriet medan du kör.