Laddkablar

Elbilar blir allt vanligare i Sverige och laddkablarna du får med är inte alltid de säkraste eller bästa. De brukar ofta bara vara med schuko-kontakt vilket inte fungerar om du ska ladda din elbil på en laddstation.

På en laddstation kan du ladda din elbil precis som du laddar en fosildriven bil på en bensinmack. Laddstolparna är dock inte alltid utrustade med en kabel, detta är något du själv behöver ha med för att kunna nyttja stolparna. Vi har Typ 1- & Typ 2-kablar vilket är vad du behöver för att kunna tanka din bil publikt! Vi har även enklare kablar med mode-2 schuko-kontakt för vanligt eluttag eller mode-3 kablar för laddboxen i hemmet eller publikladdning.

Vanliga frågor

Svårt att veta vilken laddkabel som passar till just din bil? vi har svar på alla de vanligaste frågorna!

Det finns olika anledningar att behöva köpa en ny laddkabel till elbilen. Kabeln du fick med kanske är bortslarvad, den kanske tom inte ger tillräckligt med kapacitet som du vill ha, eller så har du bara fått med en kabel med stickkontakt och behöver en kabel som du kan ladda med pubilkt på laddstationer, oavsett så har vi alla typer av laddkablar till elbil som kan tänkas behövas

Det finns olika typer av kontakter på uttagen i elbilar: Typ 1 & Typ 2

Typ 1

Typ 1 är den första versionen av laddkabel till elbilar och används än idag på nytillverkade bilar från USA och Asien. Typ 1 kontakten finns även på elbilar tillverkade i Europa men sedan 2014 har Typ 2 blivit standard för elbilar i EU. Typ 1 är en 1-faskontakt med växelström som klarar av upp till 32A

  • Bilar som är tillverkade i Asian och USA (exkl. Tesla som har typ 2)
  • Tidigare modeller från Europa (innan 2014)
  • 1-fas växelström
  • Ladda upp till 7,4 kW 230V / 32A

Vilka bilar har Typ 1?

Vanliga bilar i Sverige med Typ 1-kontakt

  • Nissan Leaf <2018
  • Honda Accord Plug-In Hybrid
  • Citroen C-Zero
  • Fiat 500e
  • Kia Soul EV
  • Mitsubishi i-MieV
  • Peugeot iOn
  • Toyota Prius Plug-In Hybrid

Typ 2

Typ 2 är den vanligaste kontakten på elbilar i Sverige och hela Europa. Typ-2 är anpassad för den europeiska växelströmmen TN-S (laddningseffekt upp till 43 kW), är en 3-fas laddare men stödjer också 1-fas, laddkabeln stöder även likström samt växelström. Eftersom Typ 2 har stöd för 3-fas kan du ladda din elbil tre gånger så snabbt som en vanlig laddning vilket är extremt användbart om du ska åka längre sträcka och behöver ladda bilen däremellan. Typ 2 klarar 11 kW (16A) och 22 kW (32A) vid 3 fas, vid snabbladdningsstolpar kan du ladda bilen på 30-40 min!

  • Standard inom EU sedan 2014
  • 1-fas & 3-fas (stöd för snabbladdning)
  • laddningseffekt på upp till 43 kW
  • Likström & växelström

Vilka bilar har Typ 2?

Vanliga bilar i Sverige med Typ 2-kontakt

  • MG ZS EV
  • BMW i3
  • Audi e-tron
  • VW ID.4 & ID.3
  • Kia e-Niro
  • Tesla Model 3, X, S & Y
  • Renault Zoe
  • Volvo V60 Plug-In hybrid

Laddstandard

Mode 1

  • Det är en typ 2 eller 1 kontakt i ena änden och en vanlig elkontakt som går att stoppa in i vägguttaget hemma i den andra. Ger en långsam laddning och är den enklaste säkerhetsnivån. strömstyrkan är upp till 16 A, 1-fas eller 3-fas, 230 eller 400 V.

Mode 2

  • liksom Mode 1 är Mode 2 också anpassat för att ladda i vägguttaget hemma. Förutom strömstyrkan så är skillnaden att det finns en kontrolldosa monterad på kabeln där det finns en jordfelsbrytare och diverse för att ge en mer kontrollerad laddning än Mode 1. Ger en långsam laddning. Strömstyrkan är upp till 32 A och

Mode 3

  • Laddkabeln du behöver för att kunna ladda på publika laddstationer. Denna kabel går inte att koppla in i vägguttaget i hemmet, självklart om du har en laddbox hemma så fungerar denna kabel i hemmet. Extremt säker kabel där strömmen slås på när laddstation och bilen kommunicerat så att inte gnistor uppstår som kan skada ladduttag och kabel. Mode 3 är standard i EU sedan 2017 och kan ge en långsam och snabbladdning.

Mode 4

  • Används vid likströmsladdning, ger en snabb laddning och är den högsta säkerhetsnivån.

Hur långt tid tar det att ladda en elbil?

Hastigheten på laddtiden beror på om du laddar bilen på en laddstation, hemma i en laddbox eller vägguttag. Kapaciteten på kabeln samt bilen är också en faktor som måste räknas med. Om din bil t.ex. bara stödjer en viss mängd kW så kommer inte laddkabeln kunna spotta ut mer även om den så kan.

Ladda hemma

Men hur lång tid tar det att ladda en elbil? Om man förstår att styrka och bilens batteri kan variera vilket limiterar hur snabbt det går från bil till bil så kan man hårddra det hela. Om du laddar bilen hemma i ett eluttag kan det ta ungefär 8-12 h för ett fulladdat batteri. Laddar du i en laddbox som har t.ex. 11 kW tar det ca 2-4 timmar vilket är extremt mycket snabbare än vanligt eluttag

Ladda publikt

Om du laddar din bil publikt så går det olika snabbt beroende på vilken laddstation som finns tillgänglig men är oftast snabbare än laddboxen du har i hemmet. Om du laddar bilen normalt eller semisnabbt så tar det ca 1-4 timmar att få fullt batteri. Dessa laddare finns oftast vid kontor och butiker.

Snabbladdare som är det snabbaste sättet att ladda elbilen på hittar du längs större vägar och tar ungefär 30 min att ladda 80% av batteriet