Laddkablar
Elbilar blir allt vanligare i Sverige och laddkablarna du får med är inte alltid de säkraste eller bästa. De brukar ofta bara vara med schuko-kontakt vilket inte fungerar om du ska ladda din elbil på en laddstation.
På en laddstation kan du ladda din elbil precis som du laddar en fosildriven bil på en bensinmack. Laddstolparna är dock inte alltid utrustade med en kabel, detta är något du själv behöver ha med för att kunna nyttja stolparna. Vi har Typ 1- & Typ 2-kablar vilket är vad du behöver för att kunna tanka din bil publikt! Vi har även enklare kablar med mode-2 schuko-kontakt för vanligt eluttag eller mode-3 kablar för laddboxen i hemmet eller publikladdning.
Vanliga frågor
-
Vilken laddkabel passar till min elbil?
Regnummersök för elbilar
Mekster.se har regnummerssök för elbilar! Skriv helt enkelt in ditt regnummer så tar vi fram den kabeln som passar din bil i olika kabellängder. Om du inte har ett regnummer och vill kolla upp manuellt vilken kabel du ska ha så kan du fortsätta läsa denna text. Vi förklarar för dig hur du tar redan på vilken laddkabel som passar din elbil.
Vilken kontakt har din elbil?
Typ 1 eller Typ 2
Vanligast är Typ 2 i Sverige och hela europa. För att ta reda på vad din elbil har kan du kolla manualen eller öppna luckan och se hur kontakten ser ut.
Typ 1 är helt rund
Typ 2 är platt på ovansidan
Fas, kW & Ampere
Hastighet, hur snabbt behöver du ladda din elbil?
För att göra det enkelt behöver du aldrig köpa en kabel med högre kW än vad bilens batteri klarar av, t.e.x. klarar din bil av max 3.6 kW är det onödigt att köpa en 7.4 kW-kabel eller högre.
välj mellan 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A eller 3-fas 32A. Laddströmmen du väljer kommer avgöra hur snabbt du kan ladda din bil:
- 1-fas 16A - 2 mil per timme
- 1-fas 32A - 4 mil per timme
- 3-fas 16A - 5 mil per timme
- 3-fas 32A - 10 mil per timme
Använd nedan tabell för att välja vilken kabel du ska ha. Observera att 3-fas-kablar går att använda till 1-fas
-
Vad är skillnaden mellan Typ-1 & Typ-2?
Typ 1:
- Bilar som är tillverkade i Asien
- Bilar som är tillverkade i USA (gäller ej Tesla som har Typ 2
- Tidiga modeller från Europa
Typ 2:
- Bilar tillverkade i Europa efter 2014
Den nya standarden som implementerades i Europa 2014 är just Typ 2, även fast många bilar som tillverkas i Asien och USA har typ 1 så är Typ 2 bättre och därför har samtliga länder börjar ta vid Europas Typ-2 Standard
-
Vad är Mode?
Det finns 4 st olika laddstandarder som är säkerhetsnivåer och det kallas för Mode. De olika laddstandarderna avgör hur bilen kommunicerar med laddutrustningen och elnät
Mode 1
Långsam laddning – Detta är den lägsta säkerhetsnivån och ger en långsamladdning där strömmen kommer från ett vanligt eluttag (schuko) i ett jordat vägguttag 1-fas eller 3-fas max 230/400V 16A
Mode 2
Långsam laddning - Här kommer strömmen också från ett vanligt eluttag 1-fas eller 3-fas max 32A. Här finns dock en säkerhetsdosa som övervakar laddningen . Dosan har en jordfelsbrytare och andra komponenter som kommunicerar med bilen vilket gör laddningen kontrollerad.
Mode 3
Långsam & snabbladdning – Säkerhetsstandard i EU sedan 2017. Här ser kabeln till att laddningen inte startar förrän bilen och laddstationen kommunicerat. Kablarna är antingen Typ 1 eller Typ 2 och kopplas in i laddboxen hemmet eller i en publik laddstation, inte i eluttag.
Mode 4
Snabbladdning DC (likström) – Detta är standard i EU för likströmsladdning. Laddstationer med stöd för Mode 4 finner du längs med vägar för att kunna ladda upp bilen snabbt. Hög effekt på laddning kräver högre säkerhet vilket Mode 4 är till för. För att ladda med Mode 4 behövs CHAdeMO eller CCS (Combined Charging System).
-
Vad är skillnaden mellan 1-fas & 3-fasladdning?
I de flesta bostäderna laddar man på 1-fas med 10 Ampere och får 2,2 kW. Laddboxens effekt avgörs genom hur laddboxens installerats och hur mycket bilen faktiskt kan ta emot. Man installerar laddboxen i hemmets elcentral antingen 1-fas eller 3-fas, i samband med detta ställs laddboxen in utifrån vilken fas man väljer att installera på med en Ampere på 10 A - 32 A.
- 1-fas-installation ger maximal laddeffekt 3,7 kW 16 A
- 3-fas-installation ger maximal laddeffekt 11 kW med 16 A ---> upp till 22 kW med 32 A
De flesta bilarna idag har en ombordladdare som enbart kan ta emot 3,7 kW vilket enbart kräver 1-fas men man installerar ofta laddboxarna som 3-fas ändå för att förbereda för de nya elbilarna som klarar av högre laddhastighet