
Smörja eller inte smörja hjulbultarna? Nu reder vi ut!
Smörja eller inte smörja hjulbultarna? Nu reder vi ut däckbranschens kanske hetaste fråga
Du har säkert hört det diskuteras i garaget, på verkstaden eller i kommentarsfälten – ska man egentligen smörja hjulbultarna eller inte? Det här är en fråga som har delat bilentusiaster och mekaniker i årtionden. Men nyligen väckte ett uttalande från Däckbranschens nya rekommendation starka reaktioner. Låt oss gräva ner oss i varför detta väcker så mycket känslor – och vad som faktiskt gäller!
Vad är hjulbultar – och varför är de så viktiga?
Hjulbultar håller fast hjulen på bilen. Enkelt? Javisst. Men utan korrekt åtdragna hjulbultar kan det gå riktigt illa. Vi snackar hjul som lossnar i farten, vilket är lika dramatiskt som det låter. Därför är korrekt hantering av bultarna avgörande varje gång du byter hjul – vare sig det gäller däck och fälg eller säsongsbyten.
Varför smörjer folk hjulbultarna?
Att smörja hjulbultarna är inte något nytt påfund. Många gör det för att:
- Förhindra att bultarna rostar fast
- Göra det lättare att lossa bultarna nästa gång
- Få ett jämnt åtdragningsmoment
Det låter logiskt, eller hur? Men här kommer problemet: smörjning kan också påverka hur hårt bultarna faktiskt dras åt.
Vad är risken med att smörja?
När du smörjer gängorna minskar friktionen. Det gör att en mutterdragare eller momentnyckel kan dra åt bulten alldeles för hårt jämfört med torra gängor – ÄVEN om du använder rätt inställning. Detta kan leda till:
- Överbelastning av bulten
- Felaktigt åtdragna hjul
Det är just därför som däckbranschen nu tydligt avråder från att smörja.
Vad säger specialisterna och varför blev det ett ramaskri?
Det hela tog fart när däckbranschen nu tydligt avråder från att smörja hjulbultar – något som tidigare varit vanligt förekommande. Enligt en artikel på CarUp väckte den nya rekommendationen stor uppståndelse, både bland privatpersoner och yrkespersoner i branschen.
CarUp intervjuade bland annat Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund, som inte var förvånad över reaktionerna:
– Jag var själv lite skeptisk, visst har jag smort mina bultar och trott att det var rätt, men jag har fått värdera om när det kommit fakta, säger Lasse Dahlqvist.
Däcksäkerhetsrådet har nyligen skickat ut sin rapport på remiss och nu väntas fler aktörer ta ställning:
– Nu går olika biltillverkare, verkstäder och andra ut med olika rekommendationer om hur man ska göra. Vi vill att det ska finnas gemensamma sådana, avslutar Dahlqvist till CarUp.
Vad säger Däckbranschens nya riktlinjer?
I den färska rapporten från Däcksäkerhetsrådet listas ett antal tydliga instruktioner för säker montering:
- Ta bort bultarna/muttrarna och det gamla hjulet
- Rengör noggrant alla kontaktytor och gängor
- Byt ut skadade eller kraftigt korroderade delar
- Smörj INTE gängorna eller ytorna – det kan leda till att bultarna dras förbi sträckgränsen
- Säkerställ att rätt bultar används (konisk, platt, rundad)
- Förspänn hjulbultarna i korsmönster med lågt vridmoment
- Använd en korrekt kalibrerad momentnyckel och dra åt enligt fordonstillverkarens rekommendation
- Efter 5–10 mils körning ska bultarna efterkontrolleras
Behöver du verktygen? Spana in våra momentnycklar och övriga verktyg för hjulbyte.
Fun fact: Visste du detta om hjulbultar?
- Hjulbultarnas åtdragningsmoment kan variera mellan 90–140 Nm beroende på bilmodell
- Formel 1-team använder tryckluftsverktyg som drar åt en bult på ca 2 sekunder – men med millimeterprecision
- I USA använder man ofta muttrar istället för bultar – en annan konstruktion men samma syfte
Sammanfattning – smörja eller inte smörja?
Nej, smörj inte! Det är slutsatsen enligt Däckbranschens nya rekommendationer. Följ fordonstillverkarens instruktioner, använd rätt verktyg och dubbelkolla efter några mils körning. Och nästa gång du hör diskussionen i garaget – då har du svaret!
Se fler tips om däckbyte och däckförvaring!