Bromsbelägg
Är din bil i behov av nya bromsbelägg? Här på mekster.se finner du ett stort utbud av bromsbelägg till de allra flesta bilmodeller. Viktigt för dig att komma ihåg är att du aldrig bör vänta med att byta bromsbelägg om det endast återstår två mm av bromsbelägget och att du måste byta samtidigt på båda sidorna för att få en jämn bromsverkan. Lycka till med bytet av bromsbeläggen!
Vanliga frågor
-
Det finns flera alternativ till min bil?
Det finns flera alternativ till min bil?
Finns det flera alternativ med bromsbelägg till din bil efter du slagit in ditt regnummer? Detta beror på att biltillverkare ibland byter bromssystem mitt i en produktion av en viss bilmodell.
Det kan vara olika lätt att identifiera detta beroende på bilmärke, VAG-gruppen (Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT m.fl. har något som kallas PR-nummer som gör det väldigt enkelt att identifiera rätt broms. Instruktioner om detta finns på varje produktsida. Har du problem att identifiera ditt bromssystem kan du läsa våra tips nedan!
Vilket bromssystem har jag?
Det finns flera metoder för att lista ut vilket bromssystem bilen har, hur varje biltillverkare visar detta varierar. Den kanske enklaste metoden att lista ut detta är att helt enkelt kolla på ditt befintliga bromsbelägg och jämföra med alternativen som finns, på mekster.se har vi nästan alltid bilder på våra bromsbelägg för att det ska vara lätt att kolla detta.
Ibland kan du även hitta detta på en klisterlapp/metallbit någonstans i bilen, vanligast är i motorutrymmet, bagageluckan eller vid benutrymmet på förarplatsen. I vissa fall kan man även hitta informationen i bilens handbok/servicebok.
Har man problem att använda någon av metoderna ovan så kan man kontakta sin bilåterförsäljare som oftast kan kolla upp ditt bromssystem väldigt enkelt. Ett problem med detta är att de gärna säljer sina egna originalprodukter och vill att man ska lämna in till deras verkstad istället för att byta själv. Detta i sin tur leder till att dom kan hemlighålla informationen och be dig komma in med bilen istället.
Har du fortfarande inte fått fram någon information om vilket bromssystem du har så kan du använda ett OBD-verktyg/felkodsläsare som i vissa fall kan ta fram denna information.
OEM-nummer
Har du ett OEM-nummer så är det också ett bra sätt att dubbelkolla att produkten är en motsvarighet till den som monterades på bilen från första början. Om du hittar ett nummer som överensstämmer under filken OEM-nummer med det nummret som du har på dina gamla bromsbelägg kommer beläggen att passa på din bil.
-
Vad är PR-nummer?
Vad är PR-nummer?
PR-nummer är identifikationsnummer som används för att identifiera dom exakta delarna i din bil. PR-nummer används på bilar från VAG-gruppen (VW, Audi, Skoda och Seat m.fl.) Varje PR-nummer representerar en reservdel till din bil. Vi skriver alltid ut PR-nummer på alla reservdelar som är berörda och på så sätt är det enkelt säkerställa att produkten passar korrekt.
Vart hittar jag mitt PR-nummer?
PR-numret hittar du oftast på en lapp som liknar ett kvitto fastklistrat i serviceboken. Om du inte hittar etiketten i din servicebok så kan du hitta det i hjulhuset där du hittar ditt reservhjul under bagagerumsmattan. PR-numret är en exakt benämning och består av 3 tecken.
Vart på lappen ska jag leta efter mitt PR-nummer?
Positionen på PR-nummer kan variera lite beroende på hur mycket utrustning en bil har. På bilden nedan kan du se den absolut vanligaste positionen för att hitta dina PR-nummer för bromsarna.
Om PR-numret finns på lappen, betyder det då att det reservdelen passar?
Ja, det stämmer! Om du ser ett PR-nummer på vår produktsida som du också hittar på din etikett med PR-nummer så passar delen till din bil, oavsett vart på etiketten du hittar PR-numret. Detta beror på att varje PR-nummer representerar en typ av reservdel på din bil. Därav spelar det ingen roll vart på lappen PR-numret hittas.
-
Vad är en slitagevarnare på bromsbelägg?
Det finns flera olika typer av slitagevarnare på bromsbelägg.
I de flesta moderna bilar så finns det slitagevarnare som säger till om det är dags att byta bromsbeläggen. Det finns två modeller av slitagevarnare som ofta förekommer bland nya bilar.
- Mekaniska slitagevarnare:
- Elektriska slitagevarnare:
En mekanisk slitagevarnare är vi nog många som har hört, är man i en miljö med mycket bilar så är det ett återkommande oljud. Varnaren fungerar genom att ett plåtbleck är placerat i belägget, precis som den elektriska slitagevarnaren så skickas en signal ut när kontakt sker med bromsskivan men i detta fall är det ingen lampa som tänds utan ett oljud. Signalen är tydlig och börjar det tjuta så är det dags.
I belägget finns en tråd som är kopplad till instrumentpanelen. När belägget slits så kommer tråden i kontakt med bromsskivan och skickar en elektrisk ström till instrumentpanelen där en varningslampa tänds för att indikera att det är dags att byta beläggen.